|
|
|
|
|
|
|
|
.:mp3:.
.:Techno:.
.:Hip-Hop:
.:Qlimax:.
|
|
|
|
.:By kleju 2006:.
:By kleju 2006:.
:By kleju 2006:.
|
|
.:Historia techno:.
Kultura Techno zaczęła się kształtować pod
koniec lat osiemdziesiatych. Miejscem jej
narodzin były Stany Zjednoczone i Wielka
Brytania. W sposobie spędzania wolnego
czasu przez brytyjska młodzież dał się
wówczas zauważyć pewien nowy i nieco
zaskakujacy trend młodzi ludzie jako
miejsce spotkań upodobali sobie opuszczone
hale fabryczne, niszczejace magazyny. Tam
bawili się do rana, słuchaja ulubionej
muzyki, stopniowo coraz bardziej
ewoluujacej w stronę tego, co dzis
nazywamy muzyka Techno. Na okreslenie tych
wypadów i wspólnej zabawy używano wyrażeń:
rave i acid house. W tym samym czasie w
Stanach Zjednoczonych, głównie w Detroit i
Chicago, w małych prywatnych studiach
zaczęła powstawać nowa muzyka taneczna.
Jej prekursorami byli: Derick May, muzyk
eksperymentator z Detroit, Juan Atkins i
Kevin Saunderson. Chcieli stworzyć inna,
mowa muzykę do tańca, krytykujac i
odrzucajac wszelkie instrumentalne
ozdobniki. Miało z tych starań po
syntezatorach i samplerach. W maju 1988
roku tygodnik The Sun , recenzujac
pierwsza płytę Derricka Maya, użył
sformułowania Techno . Tę datę uważa się
za oficjalne narodziny nowej muzyki.Jej
tworzenie polega na na miksowaniu,
samplowaniu, sratchowaniu. Słowo
komponowanie jest w przypadku Techno
raczej niefortunne bardziej pasuje
generowanie za pomoca urzadzeń
technicznych . Nie potrzeba dobrego
studia, profesjonalnej aparatury. Do
podstawowego wyposażenia muzyka Techno
należa: sampler, mikser, komputer,
syntezatroy, gramofony i czarne płyty oraz
utamat perkusyjny, za pomoca których łaczy
on przeróżne dzwięki, zestawia najbardziej
nieprawdopodobne odgłosy.
Charakterystyczne dla Techno jest
regularne, automatyczne uderzenie bębna
nasowego, tzw. stopy; szybkosć tych
uderzeń, a więc tempo utworu, mierzy się w
jednostkach BPM (ang. beats per minute
uderzeń na minute ). To tak istotna cecha
gatunku, że na niemal każdej płycie Techno
przy każdym utworze podaje się liczbę BPM.
W tej muzyce nie ma gwiazd, nie ma kultu
idoli. Ludzie, którzy ja tworza, sa często
animowani. Operuje się pseudonimami,
nazwami wytwórni (np. Matsuri) lansujacym
jakis kierunek. Tacy wykonawcy jak
Chemical Brothers, Aphex Twin, Eat Static,
w Polsce Wieloryb znani sa jedynie
dlatego, że na kolejnych płytach
powtórzyli te same nazwy. Pseudonimy i
nazwy sa często jednorazowe, nie
przywiazuje się do nich znaczenia. Muzyka
Techno szybko się rozwarstwiła i
podzieliła. Dzis jest siecia dziesiatków
splatanych ze soba gatunków i podgatunków.
Można w nich jednak wyróżnić kilka
wiodacych. Acid i trance odznaczajace się
bogactwem brzmieniowym oraz falujacymi,
powtarzajacymi się liniami melodycznymi.
Hard core Techno wyjatkowa szybka i
agresywna odmiana Techno; wyróżniaja ja
bardzo głosne i zniekształcone efekty
perkusyjne, w wiedeoklipach, gadżetach
towarzysza im mroczne, agresywne obrazy.
Natomiast ambient (ang. otoczenie) jest
bardzo spokojna, wyciszona muzyka, w
samplach wykorzystuje często dzwięki
natury, takie jak głosy zwierzat, spiew
ptaków, szum fal itp. Niektórych
ambientowych wykonawców (np. Briana Eno,
Kitaro) trudno w ogóle zaliczyć do muzyki
Techno. Kolejne wcielenia Techno to jungle
i beakbeat, czyli bardzo szybka, niezwykle
dynamiczna zmienna muzyka o wyjatkowo
skomplikowanych, zwariowanych przebiegach
rytmicznych. Techno drum n bass, jeden z
najpopularniejszych wsród wielbicieli
Techno kierunek, składa się wyłacznie z
dzwięków perkusyjnych i bardzo
intensywnej, zróżnicowanej, pulsujacej
melodii basowej. Techno pop, najbardziej
komercyjna odmiana, to własciwie muzyka
dyskotekowa wzbogacona o najprostsze
elementy Techno. Na ogół występuje tu
wokalistka lub wokalista (rzadkosć w
Techno) i klasyczne instrumenty, nie
spotykane w prawdziwym Techno, np. gitary.
Przykładem może być zespół 2 Unlimited.
Jeszcze inna kategorię trzeba by przypisać
zespołowi The Prodigy, uznawanemu przez
laików za gwiazdę Techno. Twórczosć grupy
należałoby raczej okreslić jako
Techno-Rock.Muzyka Techno żyje, nabiera
sensu podczas Techno Parties, kiedy to
tłum ludzi, zamykajac oczy, oddaje się jej
szalonemu rytmowi. Disc Jockey (DJ Techno),
który jest najważniejsza osoba na Techno
Party, generuje atmosferę, obserwujac
reakcje tańczacych, odpowiednio dobiera
rodzaj muzyki. Wokół muzyki istnieje cała
subkultura, oparta przede wszystkim na
futurystycznej, industrialnej estetyce. Do
ważnych pojęć Techno należa: miasto, masa
i równosć. Do jego atrybutów: filmy i
seriale fantastyczne ( Star Trek ,
Gwiezdne wojny ), komiksy, architektura
przemysłowa, kosmiczne stroje z winylu
(np. wzorowane na filmie Barbarella ),
okulary (wymyslne i jaskrawe), maski
przeciw pyłowe oraz tabletka ecstasy,
która ma pomagać technomanom w osiagnięciu
prawdziwej transowej ekstazy.Trans jest
niezwykle istotna kategoria tej
subkultury. W nim zawiera się przesyłanie
Techno, wychodzac poza sama muzykę.
Rytmiczny, transowy taniec ma umożliwić
zapomnienie, wejsć w siebie. Rytm,
traktowany jako sposób na osiagnięcie
odmiennego stanu swiadomosci, duchowego
wyzwolenia, każe przestać mysleć, właczyć
się w pulsowanie. Ludzie transujacy na
parkiecie maja tworzyć cos w rodzaju
plemienia wspólnoty. Techno, choć
nierozerwalnie zwiazane z miastem i jego
wytworami, jest definiowane jako sposób na
ucieczkę od cywilizacji, na odnalezienie
swojego duchowego głosu. W tym sensie
zbliża się do założenia nurtu New Age.
Techno ze swoja pierwotno-futurystyczna
filozofia stanowi na pewno jedna z
najciekawszych subkultur i wyraża
sprzeczne niepokoje i pragnienie końca
wieku. Godzi zafascynowanie pierwotnym
rytmem oraz industrialna estetykę wielkich
miast. Łaczy atawistyczny, rytualny trans
i futurystyczne obrazy. Rozwija się
znakomicie.
|