|
.:SŁOWNIK:.
AUTO CUE – funkcja dzięki której
odtwarzacz pomija ciszę na początku utworu, punkt CUE zostaje
automatycznie ustawiony w miejscu na początku, gdzie utwór osiągnie
głośność –56dB
BPM – (ang. beats per minute) wartość wyrażona cyfrą określająca tempo utworu (liczbę uderzeń na minutę)
CROSSFADER
- potencjometr służący do szybkiego zmieniania kanału muzycznego.
Często jest zamontowany poziomo. Używany zawsze prze scratch`owaniu.
CUE
– (ang. wskazówka) podstawowy przycisk (obok Play/Pause) na każdym
dj’skim odtwarzaczu, umożliwia wielokrotne odtworzenie odpowiedniego
fragmentu utworu. Szukamy interesującego nas fragmentu początkowego
(zazwyczaj odbywa się to klawiszami ‘Search’ lub >>, <<),
naciskamy CUE i zostaje on zapamiętany, teraz klawiszem Play sterujemy,
a naciskając CUE powracamy do zaznaczonego miejsca.
DJ
- skrót od pojęcia Disc Jockey,które nie występuje w słowniku języka
angielskiego. Określa osobę odpowiedzialną za tworzenie muzyki.
Dobieranie repertuaru podczas imprezy. W ostatnich latach DJ
przekształcił się w pracę. Prawdziwy DJ gra na winilach, a DJ grający z
płyt w formacie MP3 jest określany w tym środowisku jako "Wally boy",
czyli najprościej określająć "głupiec".
FADER – najważniejszy potencjometr suwakowy na mikserze, umożliwia płynne przejście jednego utworu w drugi.
GAIN – potencjometr na mikserze (zwany również TRIM – Pioneer) służący do regulacji mocy danego kanału.
JOG
– Pokrętło znajdujące się w odtwarzaczach CD (ale nie tylko), służące
do płynnego przewijania utworu (wyszukiwania) [DENON], precyzyjnego
ustawiania punktu CUE [większość odtwarzaczy]. Podczas odtwarzania
muzyki może pełnić funkcję PITCH BEND.
KONSOLA -
powszechnie używana nazwa to mikser. Mikserów jest tyle ile jest Dj`ei.
Podstawowej budowy mikser powinien się składać z (minimum) 2 kanałów,
crossfadera, equalizera na każdy kanał, sumy ogólnej, kamery
pogłosowej, to są tak jak mówię podstawy!!!
MASTER TEMPO – dodatkowy klawisz wspomagający
pracę Pitch’a jego wciśnięcie powoduje zmianę prędkości utworu
bez zmiany wysokości tonacji.
MIXER – urządzenie pozwalające nakładać na siebie dwa lub więcej utwory pochodzące z różnych źródeł dźwięku.
PITCH – przeważnie jako potencjometr suwakowy
służy do zmiany prędkości/tempa odtwarzanego utworu przeważnie w
zakresie (+, -) 8%
SAMPLER
– najczęściej kilku lub kilkunastosekundowa pamięć, służąca do
zapisania próbki dźwiękowej w postaci jingla lub kawałka utworu w celu
późniejszego odtworzenia.
SCRATCH - z angielskiego
"drapać" określa czynność wykonywaną przez Dj`a. Polega ona na cofaniu
winila podczas ruchu okrężnego, uzyskuje się efekt skrobaniu lub też
poślizgu.
|